CAPE WINE 2015 GETUIGT VAN NIEUW TIJDPERK VOOR WIJNINDUSTRIE

???????????????????????????

Cape Wine 2015, de in september gehouden drie dagen durende presentatie voor de internationale wijngemeenschap, was een van de succesvolste beurzen in zijn soort tot nu toe. Het bezoekersaantal was met 27% toegenomen ten opzichte van de vorige keer.

Cape Wine wordt elke drie jaar gehouden. De wijnbeurs trok dit jaar 1900 bezoekers uit 58 verschillende landen. Onder de gasten waren wijnhandelaars, sommeliers, mensen uit het restaurant- en hotelwezen, docenten, wijnrecensenten en pers. Ze kwamen om de 350 producenten te ontmoeten en hun wijnen te proeven.

Siobhan Thompson, de CEO van Wines of South Africa (WOSA) die dit event organiseerde, zei: “De overheersende indruk onder de gasten was dat Zuid-Afrikaanse wijn een nieuw kwaliteitsniveau bereikt heeft en een kenmerkende, heel eigen stem gekregen heeft. Mensen die de beurs al eerder bezochten en onze voortgang door de jaren heen gevolgd hebben, konden het resultaat zien van de verreikende vernieuwingen in wijnbouw en het wijn maken. Keer op keer hoorden we zeggen hoe die geleid hebben tot groter zelfvertrouwen bij de deelnemers. Die drukken het unieke van Zuid-Afrika nu veel sterker in hun wijnen uit.”

In zijn openingsrede legde ook WOSA-voorzitter Michael Jordaan de nadruk op het belang van innovatie, toen hij sprak over het feit dat Zuid-Afrika zich op een kantelpunt beweegt “waarop de opeenstapeling van innovaties in de wijnindustrie zichtbaar gaat worden.” Deze opvatting vond gehoor bij veel van de bezoekers die de grootste nationale wijnbeurs op het zuidelijk halfrond kwamen bijwonen.

Thompson vertelde dat er een grote opkomst was uit de traditionele markten van de hele Europese Unie, met name uit Duitsland, het VK en de Scandinavische landen, en een grotere hoeveelheid bezoekers uit de VS en Canada dan in voorgaande jaren. De grootste percentuele toename zat echter in het aantal bezoekers uit Azië en Afrika. “Natuurlijk lag het vertrekpunt daarbij lager, maar het is bemoedigend te zien dat het enthousiasme voor de Zuid-Afrikaanse wijn breder wordt. Dat helpt ons ons geografische bereik te vergroten en om nieuwere markten en een groter deel van de opkomende markten te penetreren.” Vooral Azië was goed vertegenwoordigd, met bezoekers uit voornamelijk China, Hong Kong en Japan. Afrika was aanwezig met delegaties uit met name Nigeria, Angola en Ghana, terwijl ook een aantal Brazilianen de opkomende markten vertegenwoordigde.

Thompson zei dat de mix van bezoekers voor de deelnemende wijnproducenten een zeer goede toegang vormde tot invloedrijke mensen met beslissingsbevoegdheid.

Ronald de Groot van Perswijn Magazine zegt: Teruggaan naar Zuid-Afrika, liever gezegd, De Kaap, geeft altijd een kick. In de wijngaarden bruist het, het landschap is indrukwekkend en de mensen zijn aardig.

Michael Franz werkt in de VS als wijnschrijver, -recensent en -docent, en als adviseur voor restaurants. Hij prees het vermogen van Zuid-Afrika om waarde te leveren over het hele spectrum van wijnprijzen en -stijlen. “Ik kan geen enkel ander land bedenken dat op zo’n authentieke wijze de kloof tussen de Oude en de Nieuwe Wereld overbrugt. Jullie beschikken over de klimatologische voorwaarden en de bodemdiversiteit om karakteristieke, boeiende en aantrekkelijke wijnen te maken. Zuid-Afrikaanse Chardonnay voor 17 Amerikaanse dollar is zonder meer de beste ter wereld voor die prijs.”

Sascha Speicher van de gezaghebbende Meiningergroep, die een reeks titels publiceert op het gebied van wijn en wijnhandel, is van mening dat Zuid-Afrika “een grote stap vooruit heeft gezet, met meer spannende en originele wijnen.” Hij verwees naar de wijnen van oude druivenstokken met hun sterke structuur, en naar de elegante exemplaren van Cinsault die hij was tegengekomen. “De kwaliteit is er. Nu moeten jullie deze ontwikkelingen in de markt zetten.”

www.capewine2015.com

Deel.

Uw commentaar