Nieuwe lichting Zuid-Afrikaanse wijnen

Ook al gaat Zuid-Afrika’s kredietwaardigheid erop achteruit, het krediet voor onze wijnen blijft stijgen.

Toonaangevende opinieleiders in het Verenigd Koninkrijk, onze grootste markt, en in de VS, tegenwoordig een markt met een hoge prioriteit voor ons, praten over ons en onze wijnen op een nieuwe toon vol optimisme en opwinding.

Wat hebben ze te zeggen? Ze vertellen een nieuw verhaal. Een verhaal over durf, risico’s, innovatie en talent. Een verhaal ook over compromisloze integriteit. Ze genieten van onze moed en veerkracht, omdat ons verhaal zo verfrissend anders is.

Het is het verhaal van een land dat gebukt gaat onder historische uitdagingen, een zwakke valuta en weinig geld, maar het gaat ook over onze typisch Zuid-Afrikaanse manier van doortastend aanpakken, ’n boer maak ’n plan.

Laten we eens een paar commentaren nader bekijken:

Kort na de première van Wines of the Beautiful South afgelopen jaar in Londen met een gezamenlijke presentatie van wijnen uit Zuid-Afrika, Argentinië en Chili, schreef Chris Losh van just-drinks dat Zuid-Afrika “een van de meest opwindende wijnlanden van de planeet” is en dat het in zijn woorden “de heide in lichterlaaie zet.” Hij noemde het proeven van onze wijnen bij die presentatie “een adembenemende ervaring als in een achtbaan” en prees onze wijnmakers voor het nemen van risico’s. Hij vond ze niet allemaal lekker, maar veel ervan. En hij had waardering voor onze instelling. De wijnen typeerde hij als “spannend, dartel, als poëten uit het beattijdperk, met een onvoorspelbaarheid en pit die je in de Nieuwe Wereld maar zelden tegenkomt.”

De Engelse wijnschrijver en -criticus Tim Atkin zei afgelopen maand nog – en niet voor het eerst: “Ieder jaar raak ik er meer van overtuigd dat Zuid-Afrika de wereld iets bijzonders te bieden heeft. Er is nooit eerder een beter moment geweest om Zuid-Afrikaanse wijn te proeven, te kopen of om erover te schrijven.” Onze wijnindustrie is volgens hem “nog opwindender en nog meer divers geworden door het combineren van oude stokken (in sommige gevallen), betere wijnbouw en respect voor de omgeving en de wil om wijnen te produceren die hun Kaapse herkomst weerspiegelen en zich op gelijke voet kunnen meten met toppers uit de hel wereld.” Hij citeert Chris Alheit, een vertegenwoordiger van onze nieuwe generatie wijnmakers met de nodige bekendheid: “de gouden eeuw van de Kaapse wijn ligt voor ons.”

Jancis Robinson, een van de meest invloedrijke mensen in de wijnwereld, schreef eveneens afgelopen maand in de Financial Times date er sprake is van “een hele nieuwe golf van onafhankelijke jonge wijnmakers die veelal op basis van oude stokken liever wijn willen maken die werkelijk tot uitdrukking brengt wat de Kaap als enige te bieden heef dan kopieën van wijnen in internationale stijl.”

Ze proefde recentelijk een serie van hun wijnen en ook die van meer gevestigde producenten. Ze waren haar voorgezet als iconen, zodat ze om begrijpelijke reden sceptisch was omdat dat een claim is die niet zo makkelijk valt waar te maken. Na ze geproefd te hebben schreef ze: “Ik was bepaald niet teleurgesteld. Het waren intrigerende, evenwichtige en smaakvolle wijnen die zowel nu als in de toekomst interessant drinkplezier beloven, ook al komen sommige van relatief onbekende producenten. Naar de meeste proeverijen ga ik om bevestigd te krijgen wat ik al weet en om het beste eruit te pikken van elk gebied, elke producent of nieuwe oogstjaar. Deze serie wijnen bevestigde inderdaad het bestaan van een heel nieuw tijdperk in de wijnhistorie van een land.” En verder: “Sinds de ‘icoonproeverij’ heb ik heel wat zijwegen bewandeld om zo veel mogelijk van die Zuid-Afrikaanse wijnen nieuwe stijl te kunnen proeven.” Ze besluit met: “het woordenboek omschrijft een icoon als iets dat beschouwd wordt als een representatief symbool of verering waardig.” Tegen de wijnmaker die haar had uitgenodigd om deze zogenaamde icoonwijnen te proeven zegt ze: “Jij hebt gewonnen!”

Lof van een even veeleisend als invloedrijk iemand. Haar gevoelens worden ook elders gedeeld. Neal Martin, die verantwoordelijk is voor Zuid-Afrika in de nog altijd invloedrijke Wine Advocate, schreef afgelopen jaar: “Ik krijg zo nu en dan de vraag wat het meest opwindende Nieuwe Wereldland van dit moment is. Als ik maar één antwoord mag geven, dan zou dat Zuid-Afrika zijn.” Hij spreekt ook over “twintigers en dertigers als wijnmakers met de moed, volharding, talent en vastberadenheid om hun eigen visie van wat Zuid-Afrikaanse wijnen kunnen worden te realiseren”. Dat is nodig om wijnen te maken die werkelijk van wereldklasse zijn. Jonge sterren die ervaring hebben opgedaan in andere delen van de wereld en terugkeren met een wereldse kijk op wijn. Ze putten kracht uit Zuid-Afrika’s nadelen. Ze hebben misschien niet de financiële middelen om luxueuze wijnbedrijven vol pracht en praal neer te zetten en er een kampioenenteam van marketingmensen op na te houden om hun wijnen te promoten. In plaats daarvan gebruiken ze hun bescheiden middelen om wijnen van hoge kwaliteit te realiseren, bescheiden in volume maar individueel van karakter, die hopelijk hun weg zullen vinden naar liefhebbers met gevoel voor smaak.”

Dat is nu precies wat ik bedoel wanneer ik het heb over de benadering van ’n boer maak ’n plan.

James Molesworth wijdde in de Wine Spectator een jaar geleden een hoofdartikel aan Zuid-Afrika, op zichzelf al heel wat voor dit toonaangevende Amerikaanse blad met een internationaal lezerspubliek. Hij schreef het volgende: “De zich ontwikkelende wijnindustrie trekt in combinatie met de uitzonderlijke landschappelijke schoonheid en een gunstige wisselkoers steeds meer mensen vanuit de hele wereld naar Zuid-Afrika en zijn wijngebieden.”

Telkens keren termen terug als ‘opwindend’, ‘nieuwe generatie’, ‘jonge sterren’, ‘oude stokken’, ‘terroirbewustzijn’ en ‘schitterende landschappen’. Ze spreken van ontdekking en van de enorme weg die onze wijnindustrie heeft afgelegd om na tientallen jaren van economisch en technisch isolement wijnen van wereldklasse te maken.

Dit zijn de thema’s die het fundament vormen van onze communicatie als land over Zuid-Afrikaanse wijnen: de mensen, de gedrevenheid, de schoonheid en de eindeloze variatie.

Siobhan Thompson, CEO Wines of South Africa

Deel.

Uw commentaar