Wijntoerisme geeft boost aan Zuid-Afrikaanse economie

philadelphia_crop

De twee bestuurders deden hun uitspraken bij de officiële opening van de Best of Wine Tourism Awards, waar wijngebieden zich nu voor kunnen inschrijven. De prijs is een initiatief van een wereldwijd netwerk van experts in wijntoerisme, die met elkaar hun kennis en kunde delen om het niveau van wijntoerisme in het algemeen te verbeteren. Kaapstad en de Cape Winelands hebben zich bij het netwerk aangesloten, waar ook Bilbao-Rioja, Bordeaux, Florence, Mainz, Mendoza, Porto, San Francisco-Napa, Christchurch (Nieuw-Zeeland) en Valparaiso-Casablanca (Chili) in zijn vertegenwoordigd.

 

Toerisme groeit snel

Het toerisme naar Zuid-Afrika groeit veel sneller dan in andere landen. “In Zuid-Afrika is het toerisme vanuit het buitenland toegenomen met 10,2 procent, terwijl gemiddelde cijfers wereldwijd een groei van 4 procent laten zien,” zegt Alderman de Bruyn. “De meeste toeristen komen op de Cape Winelands af. Dat betekent dat er voldoende mogelijkheden te zijn om een breder publiek aan te spreken, als we bijvoorbeeld biodiversiteit, gastronomie, het prachtige landschap en de culturele historie van deze streek onder de aandacht kunnen brengen.” Wijntoerisme heeft als extra voordeel dat het reizigers van alle leeftijden aanspreekt met een ruimer budget, voegde Alderman de Bruyn daaraan toe. “Ook een jongere doelgroep heeft interesse in wijn. Neem de Verenigde Staten: de toename van wijnconsumptie is terug te leiden naar een groep twintigers en dertigers met voldoende besteedbaar inkomen. Deze groep is geïnteresseerd in verschillende wijnen en de herkomst daarvan, ze willen dat graag zelf ervaren.”

 

Internationale benchmark

Volgens het Department of Tourism komen de meeste toeristen naar Zuid-Afrika uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. China staat op de vierde plaats en ook uit Brazilië, India en Rusland komen steeds meer toeristen naar Zuid-Afrika. Toeristen gaven vorig jaar 76,4 miljard Rand uit, een toename van 7,6 procent ten opzichte van 2011, volgens gegevens die president Jacob Zuma in april presenteerde.

Patricia de Lille, burgemeester van Kaapstad, weet dat veel reizigers naar Zuid-Afrika komen dankzij positieve artikelen in reismagazines als The Telegraph en Condé Nast Traveller, die Kaapstad vorig jaar de mooiste stad ter wereld noemden. “Dat biedt het wijntoerisme een prachtige springplank. Maar laten we ook onze binnenlandse toeristen niet vergeten!” Ze ziet deelname aan de Best of Wine Tourism Awards als een kans voor lokale wijnbedrijven om zich te meten met internationale koplopers en aan de hand van die internationale benchmark te ontdekken wat hun unieke, onderscheidende eigenschappen zijn.

Deel.

Uw commentaar